torsdag 10 mars 2011

Skolarbete:Stolen

Den här stolen jobbar jag just för närvarande på att göra en kopia av. Vid projektstart fick vi en mängd olika stolar att välja på och jag försökte att välja den som jag tyckte såg enklast ut. Men nu är det ju så att INGEN av de gustavianska stolarna är enkla. När lärarna gick igenom tidsplan och arbetsgång för stolen sa de att stolar är en av de svåraste möbler man kan göra. Just vår utbildning ställer otroligt höga krav på oss eftersom de gamla stolarna är så mycket svårare att göra än nytillverkade stolar. Lärarna sa att vi hade ca 8 veckor på oss att göra stolen och jag tyckte att det lät som rätt så mycket tid. Tji fick jag...

Stolen var inte alls så enkel som jag trodde, den är full av vinklar och vridningar. Det finns nästan inte en enda rak del på den! Det är ett oerhört tidskrävande arbete att göra alla delar och sen ska de passa ihop också. Som tur är jobbar jag inte själv eftersom en klasskompis valde samma stol. Han är oerhört matematisk och kan räkna ut det mesta vilket är himlans tur för mig.. Det här med lutningar i olika grader och att kunna räkna ut i vilken lutning man ska borra har jag otroligt svårt för.Kan säga att det inte är någon annan i klassen som gjort sina stolar med lutande tapphål, så vi valde också den krångligare vägen. Stolen vi valde är nog en av de svåraste att göra. Om jag skulle gjort den själv så hade jag aldrig hunnit med att göra den under den här terminen.

Vid dagens datum är frambenen  vänster bakben färdiga, höger skall fräsas imorgon. Det känns som att det värsta är gjort men det tror man alltid och jag misstänker att den här stolen kommer att bjuda på fler utmaningar..

I vilket fall så tycker jag att stolen är oerhört stilren och vacker. De små inhuggna blommorna i hörnen kommer att passa bra till taburetterna. När den är färdig ska den målas gustavianskt grå precis som taburetterna och skrivbordet.

Stolarna vi hade att välja mellan
Men jag hittade den här nere i möbelförrådet
Fina små blommor i hörnen och uthuggna fördjupningar i ryggens sidosarger

Vinklar överallt

Stolsryggens skålning, här blir det svårt att passa in allt..

1 kommentar:

  1. Hjälp vad svårt! Jag skulle inte ha nån aning om hur det skulle gå till att tillverka denna... Du är så duktig! Gillar att se det du tillverkat!

    SvaraRadera