måndag 14 mars 2011

Megahörselkåpan, bäbbän & jag

För några veckor sen frågade en av mina lärare mig om jag inte hade någon hörselkåpa till bäbisen. Jag förstod inte alls vad hon menade men berättade hon att vissa ljud fortplantas i fostervattnet. För några år sedan hade det gått en tjej på utbildningen som också var gravid och hon hade haft en dyna runt magen då hon var ute i verkstaden.
När jag kom hem från skolan kollade jag upp en massa på nätet om buller och graviditet och visst stämde det! På alla sidor stod det att man som gravid inte ska vistas i miljöer som kräver hörselkåpor... Studier som gjorts av gravida kvinnor som arbetat i miljöer med buller visade att hälften av barnen fick hörseskador. Det var också vanligt med lägre födelsevikt hos barn som utsatts för höga bullernivåer.

Gränsvärdet är 85Db och det överskrids i verkstaden på skolan. Det mullrande bullret var värre än det höga, tjutande. Mullrande, dova ljud blir till och med högre inne i magen. Hhmm, problem eftersom jag kände att jag ville gå färdigt den här terminen. Jag letade och letade efter någon form av hörselskydd till magen, googlade allt kring graviditet, buller och ljuddämpning! Men inget fanns. Slängde ut en förfrågan på facebook om någon kände till mjuka bulledämpande material. Fick tips om både tyg och dynmaterial. Så begav jag mig till Mekonomen och köpte en dyna som man använder i bilar med stora stereoanläggningar. Den var ljudabsorberande och sen sydde jag ett överdrag med karborrdeband på den!

Jag ser inte riktigt klok ut i den. Gymnasieleverna som är inne i maskinverksatden tittar lite konstigt på mig när jag kommer in.. Men nu har både jag och bäbbän en hörselkåpor iallafall! Sen så ser jag till att vara så lite som möjligt ute i maskinverkstaden, jobbar mycket på kvällarna istället då det är lugnare där eftersom inte så många maskiner är igång samtidigt.

Kåpan och jag fräser bakbenen till stolen..


Börjar bli lite problem att nå fram tvid vissa maskiner eftersom det är en mage  i vägen. Kåpan bygger också några centimeter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar