söndag 6 mars 2011

Skolarbete: taburetter

I höstas under svarvkursen började vi arbetet med att göra en kopia av en gammal 1700-tals taburett. Arbetet har gått vidare parallellt med annat arbete och vi gjorde bildhuggerierna i början av den här terminen. Äntligen är de nu snart färdiga iallafall. Nästa vecka ska de målas och veckan därpå ska vi vara inne på möbeltapetseringen för att klä dem. Jag ska klä dem i grått fårskinn som lämnades kvar här i vårt hus då vi flyttade in. Det blir mjuka,goa sitsar och dessutom roligt att fårskinnet kommer här från vårt hus.

Jag valde att göra två taburetter i höstas eftersom jag hoppades på att vi skulle få ett barn till och min önskan slog ju in! Så Lovis ska få en taburett och bäbisen en. Taburetterna är ju i minimodell och har förmodligen varit barntaburetter för en sisådär 200 år sedan.


Fleurongerna/blommorna färdigskurna! Det var nervöst att börja skära dem vill jag lova, jag hade inte utrymme för några misstag!


kannelyrerna skärs


originaltaburetten där stoppningen släppt i ena hörnet, bra för oss så att man kan snoka inuti och se hur stoppningen är konstruerad! den här tabuertten är så sliten att centimetrar försvunnit från benen! Men så är den ju också över 200 år gammal.


blomman på originalet


min kopia!


fick lägga till en lite på benet.


originalet och kopiorna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar