torsdag 3 mars 2011

Skolarbete: skrivbordet

I slutet på förra terminen gick vi ner till möbelförrådet på skolan för att välja ett bord att göra en kopia på. Det fanns en mängd bord att välja på men jag fastnade för ett slitet, skevt, brunt bord som stod inklämt längst nere i hörnet av förrådet. Bordet hade en ful furuskiva som hade slagit sig. Jag fastnade för bordet eftersom det hade så fina detaljer i form av kannelyrer (uthuggna spår) på benen och tunna lister runt om. Det kändes som att bordet på något sätt hade en viss pampighet. Och visst stämde det att det en gång varit ett pampigt bord. Vid närmare titt på bordet så visade det sig att underredet var i mahogny vilket var väldigt exklusivt på tiden det begav sig. Den fula furuskivan var taffligt fastskruvad vid senare tillfälle, troligtvis har originalskivan varit i mahogny också.
Det var väldigt roligt att göra detektivarbete på bordet och försöka att datera det. Min slutsats blev att det var ett sengustavianskt spelbord. För mig blir det ett litet skrivbord!




Färdigt bord, nu återstår bara att måla det. Bordet ska bli ljusgrått och målas med äggoljetempera.

tunna lister gick runt om bordet och kannelyrer finns på benens alla sidor. Det tog en vecka att rita ut och skära kannelyrerna.. Svårt är det att skära i furu och jag hade inte valt det ultimata virket att skära i direkt. Därför blev kannelyrerna lite ojämna.  

Låda med fack, typiska för spelbord. Man förvarade olika spelpjäser i facken.


Bordsskivan sitter fast med sprintar som går igenom sidoargen och in till gradlisten som sitter fast i bordsskivan. Upptäckte också att alla "strumpor" (längst ner på benen) hade trillat bort på originalet men på mitt bord sitter de!

1 kommentar: