måndag 19 juli 2010

Jag ska bli möbelsnickare då jag blir stor!

Jag har kommit in på möbel och byggnadshantverkslinjen på Träakademien i Kramfors! Igår klickade jag med darrande hand och bultande hjärta på ja-knappen på studera.nu... Det verkar vara en helt underbar utbildning. Jag har suktat på den  i två år men tvekat eftersom det är en reguljär utbildning i Kramfors vilket innebär att jag blir borta från min familj på veckorna. Men jag hoppas att schemat ligger så att man kan jobba in fredagar eller så. Verkstaden är öppen till 22.00 varje dag och vad jag kan utläsa från hemsidan så är det verkligen fokus på hantverket.

Jag har verkligen njutit under de få inneveckor jag haft i Umeå på trä- och metallslöjdlärarlinjen, men tyvärr är det för lite hantverk på den linjen. Jag vill verkligen lära mig hantverket och maskinerna för att kunna slöjda. Om jag så småningom ska kunna arbeta som träslöjdslärare måste jag ju behärska maskiner och hanverket fullt ut! Dessutom har det varit ett hektiskt år där jag jobbat heltid och pluggat halvtid. Har inte blivit mycket fritid över. Visserligen har jag sluppit studielån och haft ett jobb jag trivts med som behandlare men ju mer jag slöjdat desto mer har jag känt att det är det jag vill göra. Så nu blir det studielån och full fokus på hantverk!

Träakademin har fyra utbildningar; smide, byggnadsvård, möbeltapetsering och möbelsnickeri. Jag skulle vilja gå allihopa! Jag drömmer mig bort då jag läser på träakademiens hemsida, jag ser de vackra bilderna, deras utbildningar handlar mycket om att bevara det gamla, passar mig precis!

Bilder tagna från Träakademins galleri, klicka in där och titta, bilderna är verkligen ögongodis!

5 kommentarer:

  1. Men grattis! Åh så spännande! Underbart att förverkliga sina drömmar! Hejar på dig Jes! Kram Elin

    SvaraRadera
  2. JÄTTE GRATTIS!!! ja du jag har sneglat på dessa utb jag med...byggnadsvård :) helt riktigt att du följer din röst och dina drömmar! jag pluggar ju nu och jag är så glad över att jag tog det steget!

    SvaraRadera
  3. Härligt!!!
    Kul att Du tar "steget" !!!
    Lycka till!!!

    SvaraRadera