fredag 29 juli 2011

Snabbkurs i foto

Idag lånade jag pappas kamera och tog lite kort några av mina finaste loppis och auktionsfynd (kommer bilder av dem senare). Med lite hjälp av fotokunniga vänner, tack Jessica och Anna, så blev det ganska bra bilder tycker jag. Har haft en snabbkurs i skärpedjup, bländare, ljussättning och perspektiv. Det var verkligen roligt att fota, jag bara måste köpa en kamera och gå en fotokurs! Jag tog lite bilder av mina taburetter också, tycker inte alls att jag tidigare fick bra bilder av dem med min lilla kompaktkamera. Ni fotokunniga, kommentera gärna!


Tycker om det grå gruset ihop med taburetterna, tycker om färgen i bilden

taget i motljus, tycker om skuggorna

taget med ljuset mot taburetterna, här fick jag inte till skärpan riktigt och ljuset reflekteras i färgen på taburetterna så att de ser ljusare ut än vad de är.

close up!

1 kommentar:

  1. Du är en naturbegåvning Jessica. Jättefina bilder allihop. Anledningen att bilden längst upp är bättre färgmässigt än den du tycker är för ljus är att de första är placerade i skugga. Du får bättre färgåtergivning och mindre kontrast i skugga. Därför ska man helst ta tex porträtt i skugga och inte i dagsljus. Och vilka fynd! Kul att du bloggar igen.

    SvaraRadera