söndag 12 september 2010

Studieresa till Stockholm

Denna vecka har jag varit på studieresa till Stockholm med skolan. Vi har besökt en massa slott och tittat på interierörer och exteriörer. Jag blev tämligen less på all prakt och allt guld i slotten.... :) Det vi får se är ju bara skrytvåningar som kungligheterna inte ens bodde i. Jag vill ju se det genuina boendet! Men visst, det finns det mest otroliga hantverk i olika former i representationsvåningarna.

Det jag tyckte var mest fantastiskt att se var Drottningsholms slottsteater som är varsamt restaurerad och hade stått orörd och bortglömd i över 100 år när den återupptäcktes på 1920-talet. Först kom vi in i ett gammalt, slitet rum där teaterarkitekten hade bott på 1800-talet. Tänk er en säng, gråa väggar och allmänt slitet, vi gick igenom två sådana rum medan stadsarkitekten berättade om restaureringsarbetet.
Sedan stannar vi till vid en dubbeldörr och arkitekten säger att rummen vi gått igenom kanske är ngn sorts förkuliss som ska göra att intrycket av teatern ska bli mer storslaget? Och ja, det blev det verkligen. Där öppnar han dörrarna och innanför gömmer sig världens vackraste gamla teater! Det var halvskumt inne i teatern med levande ljus och vackra kulisser. De är svårt att förklara effekten då man kom in men det var en helt fantastisk känsla! Drottningholms Slottsteater är den enda bevararde 1700-talstetatern i världen som fortfarande använder original maskineriet. Den tillhör UNESCOs världsarv.

bild tagen från Drottningholms slottsteaters hemsida
Nästa ställe som var riktigt roligt att vara på var Hallwylska palatset, grundat på norrländska rikedomar. Frun som bodde i huset, Wilhelmina von Hallwyll var nämligen enda barn till Wilhelm Kempe, träpatron i Övik som gjorde sig en förmögenhet på det norrländska träet. Wilhelmina var mycket intresserad av inredning och samlade på allt möjligt. Hennes tanke med att bygga palatset var att det så småningom skulle bli ett museum. ALLT som fanns i huset katalogiserades i böcker. Det finns till och med ett gammalt gips som Wilhelmina haft då hon brutit armen. Det var helt underbart att besöka huset och få höra när guiderna berättade om Wilhelmina och husets inredning. Otroligt hantverk finns i huset! Det fanns otroligt mycket att se, jag blev helt förtjust i köket och det gamla, vackra badrummet.
köket var helkaklat till och med taket! vackra gamla spisar.

golvet i badrummet, me like! Så här tänkte jag att mitt hallgolv ska se ut när det är klart.

sjukt fint badrum, känns moderns fastän det är 100 år gammalt!
Du kan ta en interaktiv tur till Hallwylska palatset om du vill se lite av det jag fick se! Klicka här för att komma till visningen.

Vi besökte också utställningen Kinas Terracottaarmé på Östasiatiska museét. Det var verkligen intressant. Tänk känslan hos bönderna som hittade den första figuren? Och hos arleologerna när de började gräva ut? Över 10 000 figurer är utgrävda och alla har personliga ansiktdrag!


En dag lunchade vi också i koppartälten vi Hagaparken, inte någon höjdarmat men jag tyckte verkligen om koppartälten. Byggda i trä med metallhölje som en kuliss mot parken. och visst är det en fin kuliss?


Det var tre mycket intensiva dagar med program från 8.00 till 21.00 på kvällarna. Var helt död då jag kom hem i fredags! Men nästa vecka får jag åka och snickra igen, då har vi bara en dag med studieresa.

Och just ja, vi var ju på kungliga baletten en kväll också... Hhhmm, våroffer.. Den som förstår sig på det hela kan gärna få berätta för mig vad den handlade om och vad koreografin skall symblisera? Nä, balett, det var inget för mig.

bild från kungliga operan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar