torsdag 10 november 2011

Varför äter du fågelfrön mamma?

frågade Lovis mig när jag tog fram min hemgjorda musli som tillhör dieten som jag nu går på. Jag har lite konflikt med mig själv angående att gå på diet. Egentligen vill jag ju kunna känna mig nöjd med mitt utseende precis som jag är. Jag har de senaste 3 åren känt att det liksom finns annat i livet än att jaga kilon, till expempel är jag tacksam att jag är frisk, att vi till slut fick TVÅ barn och att jag har en alldeles underbar sambo. Jag har goa vänner och bor precis där jag vill bo.
Jag vill också vara en bra förebild för mina två döttrar och inte vara en sån där mamma som, i perioder, bantar hela tiden. Om jag inte tycker om mig själv som jag är kommer heller aldrig mina döttrar att tycka om sig själva som de är heller. Därför hade jag ju bestämt mig att jag inte skulle banta mer i mitt liv, jag skulle acceptera och hylla min trinda kropp! Jag trodde verkligen jag hade kommit över det där med strävan efter att gå ner i vikt, man har ju ändå hållit på med det i ca 20 år. Så lite besviken är jag på mig själv.

Jag lider av någon slags omvänd anorexi eftersom jag ser mig själv som 20 kg lättare då jag ser mig i spegeln. Mycket konstigt fenomen det där, endast på foton ser jag sanningen. Och den sanningen är att jag är på tok för tung just nu. Sanningen är att jag inte kan acceptera och hylla min trinda kropp som den är nu. Jag vill börja motionera igen och jag vill framförallt kunna återuppta joggningen som har legat glömska under flera år. Jag kan inte jogga när jag är så tung som jag är nu. Jag kan inte heller fortsätta att dricka läsk (läs trocadero) som om det vore vatten, det är varken bra för tänderna, blodsockret eller kilona. Jag kan inte heller käka godis nästan dagligen. Det är inte sunt, och det är heller ingen sund förebild för mina döttrar.

Förstår ni mitt dilema? Jag vill äta sunt, inte banta, kunna vara mullig och känna att det är OK samtidigt som jag vill vara smal?

I vilket fall går jag nu på denna diet som jag verkligen hoppas kommer att mynna ut i att vår familj ändrar kostvanor för all framtid. Det går jättebra och jag käkar fröer och omega 3 som bara den. Grejen är att denna diet fokucerar på intag av nyttiga fetter och annat, det är ingen svältdiet (såna har jag aldrig klarat av). Man mår bra av den, och ja, kilona rasar och förhoppningsvis kan jag snart börja jogga igen. I Skrivande stund har jag tappat 7 kg om man nu ska fokucera på just kilon. Det viktigaste är att jag kommer i mina kläder igen, att jag orkar mycket mera och inte är lika trött. Jag ångrar att jag inte mätte mig innan jag började, för jag har säkert blivit en hel del centimetrar mindre.

Meganyttig trio. Varför kvinnan på omslaget inte har några trosor vet jag inte? ;)

Detta är dieten/kosthållningen i korthet; 

•Dra ner på socker och ät mycket frukt istället.
•Ät inga mejeriprodukter med fetthalt över 5 procent.
•Låt potatisen ändra status - från baslivsmedel till exotiskt inslag någon gång ibland.
•Låt pasta och ris stå tillbaka för härliga grönsakstillbehör, och välj bara fullkornsvarianten när du använder dem
•Ät mer protein (fisk och kött) och byt gärna kossa mot vilt.
•Minska drastiskt på charkprodukterna.
•Gör skillnad på bröd och bröd - Bort med baguette! Knapra knäcke och syra surdeg!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig du är. Jag är likadan, jag ser inte mina 85 kg i spegeln, men hamnar jag på kort så vill jag bara kräkas...

    Det lät ju som en bra grej du håller på med, kurxet för mig är att jag bara ääälskar ju grädde... Men nånting måste göras, jag har en bristnig som bara växer...

    SvaraRadera
  2. Tänkte på det där med läsk. Jag har varit helt beroende av saft med hemgjort bubbelvatten (smakar läsk), drack minst en liter om dagen.Det var jättesvårt att sluta med det i början, men efter ett par veckor ville jag inte alls ha det längre :)

    SvaraRadera