söndag 10 oktober 2010

Liten taburett

Ännu nästa projekt på skolan blir att göra en liten taburett, dvs en liten fotpall. Vi skall gå efter ett gammalt original, men vi har tyvärr inte fått sett den ännu. Taburetten är tydligen en gammal fotpall till ett barn. Jag skulle gärna velat se om det finns en barnfåtölj som då hör ihop med taburetten. Det finns ett helt förråd på skolan med gamla 1700-tals möbler.
I vilket fall fick vi se en pall som är tillverkad efter originalet av årskurs två i möbelsnickeri.  Vi har haft svavning på schemat i en vecka och då fick vi svarva ben till tabueretten. Inte helt lätt att svarva med skärande svarvning, ett otroligt gammalt hantverk. Inte alls sån där skrapsvarvning som man gjorde i skolan. Den här svarvningen står man mer för hand och skär fram formerna medan stycket snurrar. Det är jättesvårt att förklara hur det skiljer sig från vanlig svarvning.. I vilket fall så är det inte så många som behärskar detta hantverk i dagens möbelinustri där allt skärs ut i stora fräsar och andra maskiner. Efter 40 timmars arbete känns det som att jag iaf kan det sisådär... Jag lyckades ju få till 8 stycken ben till min blivande taburett.

Supersvårt att få benen likadana! Skjutmåttet är min bästa vän! Men jag har iallafall klarat av att göra 8 stycken ben! Bäst att han några i reserv då vi ska arbeta med bilhuggeriet och hugga ut blommorna.. Om allt går bra och jag inte gör allt för stora misstag kanske jag kan göra två taburetter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar