torsdag 7 oktober 2010

Snickeriet i Ramsele döljer en hemlighet

Föreställ er detta. Jag sitter på och lyssnar till en samling föreläsningar kring design och träförädling på Länsmuseét i Härnösand. Jag hade fastnat speciellt för en punkt på programmet som handlade om barnmöbler i 50-talsdesign. Efter en mängd föreläsningar var det så dags för Bertil Lindh Jonsson att berätta om barnmöblerna. Jag satte mig upp i fåtöljen och spetsade öronen lite extra.
Han inledde med att berätta lite om hur möblerna till företaget LEKA kom till. Han berättade om Evy Westberg Lindkvist, en kvinna som designade barnmöbler på 60-talet. Hon hade stora framgångar med sina stilrena, enkla möbler. De såldes både i Sverige och utomlands och Evy bedrev verksamhet fram till 70-talet. Sen blev hon sjuk och hennes designer slutade att tillverkas och föll i glömska.
Många år senare funderade Evys svärson på att utveckla Evys gamla bortglömda möbler. Han var själv designer och började skissa nya möbler. Han pratade med Bertil och de beslöt sig för att starta ett företag som skulle tillverka Evys möbler men även nydesignade möbler som gick i samma stil som Evys.
Jag tyckte att det var en spännande historia och så visar Bertil upp ett antal bilder på Evys möbler och gamla skisser. Sen går han vidare och pratar om företaget i nutid.

Det är nu det händer. Han flippar upp bilder på delägarna och berättar var huvudkontoret och deras olika fabriker ligger. Och där står det stort över den stora, vita duken:

Åke Jonsson, Ramsele. Delägare, VD och tillverkningschef.
Huvudkontor: Näsåkersvägen 50, Ramsele

Så säger Bertil att deras huvudkontor är i Ramsele och att han känt Åke i många år. Han berättar att prototyper och en del av tillverkningen ligger i Ramsele. Större delen av tillverkningen sker förstås utomlands där man får ner produktionskostanderna.

Jag sitter bara och gapar! Säger till en klasskompis att jag är helt förstummad av att huvudkontoret ligger i Ramsele och jag har inte ens hört talas om det. Jag förklarar för klasskompisen att Ramsele verkligen är en liten by där man vet allt om alla. Men detta är tydligen är välborgad hemlighet?

Hur har detta kunnat gått mig förbi??? Jag har aldrig vetat om att det tillverkas superfina barnmöbler i Ramsele! Har ni det?

Gå in på LEKA Swedens hemsida och titta! Klicka här!


bild från lekasweden.se



2 kommentarer: