torsdag 17 februari 2011

Konstnärlig träning

Jag snickrar inte bara på skolan, jag har även något som kallas för konstnärlig träning. Den konstnärliga träningen har vi för att träna oss i form och färg, som är väldigt användbart då man till exempel ska göra ritningar. Under förra terminen  har vi arbetat mycket med perspektiv och denna termin har vi startat med att göra skisser av möbler som vi arbetar med.
Det är bra att skissa upp möblerna innan man börjar att tillverka dem eftersom man får en mycket bättre känsla för formen på dem. Knepiga vinklar och runda former uppfattas på ett helt annat sätt än när man ritar upp i CAD på datorn. Under det här första året gör vi ju också bara kopior av gamla möbler och då är det viktigt att uppfatta dess exakta former.

I vilket fall så älskar jag halvdagarna då vi får sitta och skissa! Har inte hållit på med att teckna sedan gymnasiet och det är härligt att ha tid på schemat att sitta och rita i några timmar.

första övningen; min hand

Min hammare

hammaren sedd framifrån

Stolen som jag ska snickra

sprängskiss på stolen

sprängskiss stolens framsida och sidosarger

ja, det här skulle ju då vara vårt hus, men fick bara skissa upp ur huvudet så det blev inte så likt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar